کد مطلب:95522 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:219

خطبه 025-رنجش از یاران سست












[صفحه 60]

با مردم كوفه ای مردم از كشور پهناور اسلام تنها كوفه در تصرف من مانده و اختیار نگهداری آن با من است و كاش این كوفه هم نباشد و اگر باشد رویش سیاه كه باعث تحقیر اصحاب من است. ای عمرو، سوگند به جان پدرت كه از بهترین مردم بود. من به چركی و چربی مختصری از این طرف رسیده ام. یعنی كوفه در نظر نهایت محقر است و نیروهای مانده در آن به چربی ته ظرف می مانند كه قابل انتفاع نیست اگر این نیروی مركز است، باقی نیروها چگونه است؟

[صفحه 60]

به من خبر داده اند كه پسر ابن ارطاق به دیار یمن تاخته و گمان می كنم این گروه كه در باطن با یكدیگرند بزودی بر شما مسلط گردند... شما دچار تفرقه شده اید. شما از راه امامان خود دور مانده و گرفتار نافرمانی شده اید. و گمان نمی برم بتوانید نیروهای آن مرز و بوم را حمایت و تقویت كنید و بر دشمن مسلط گردید... چرا كه شما خیانت می كنید و آنان وطن خود را اطلاح می كنند. آنان امانت خود را می پروارند اما شما در وطن خود فساد می كنید، شما از امام خود كه بر حق است سرمی پیچید. و به باطل می گرائید. اما نیروی دشمن از امیر خود با اینكه راه باطل می پیماید حمایت و اطاعت می كنند. ای مردم من چگونه به شما اعتماد كنم كه امانت خود را حفظ می كنید و بر عهده و پیمان خود استوار می مانید؟ خداوندا: من از این مردم دلتنگ و اینان از من ملول هستند. من از دست اینها گرفته خاطر و اینان از من بیزار هستند، پس خداوندا قومی نیكوتر را عطا كن و امیری بدتر از من بر اینها بگمار... دلهای آنها را در درون سینه هایشان نگهدار... ای مردم كوفه بخدا سوگند، دوست داشتم بجای شما هزار سوار شجاع و مومن و مطیع مانند فرزندان بین فراس ابن غنم می داشتم تا فرمان می

دادم مانند ابرهای تابستانی با سرعت بسوی من می آمدند. ای مردم بساط جنگ ساز كنید و برای پیكار با دشمن آماده باشید و استقامت و شهامت از خود نشان دهید و شكیبایی داشته باشید كه صبر و شكیبایی موجب رستگاری شماست.


صفحه 60، 60.